آموزشی

معرفی انواع میخ شانه ای

معرفی انواع میخ شانه ای
میخ‌های شانه‌ای به آن دسته از میخ‌های بادی اطلاق می‌شود که بدون زاویه و به صورت موازی با چسب به هم چسبیده‌اند و بر اساس ضخامت دسته‌بندی می‌شوند.
میخ شانه‌ای یا سوزنی که بیشتر برای استفاده با دستگاه میخ کوب استفاده می‌شود، با سرعت و دقت بسیار بالا قطعات چوبی را به هم متصل می‌کند. گل میخ شانه‌ای بسیار کوچک است به همین جهت رنگ آمیزی آن بسیار ساده است.
میخ‌های بادی (پنوماتیک) در خط تولید ومونتاژ بکار می‌روند و یکی از پرکاربردترین ابزارها در نجاری، مبل سازی، کابینت‌های چوبی و صنعت چوب هستند.
مزیت ابزارهای بادی نسبت به مدل‌های برقی یا شارژی ساختار ساده‌تر، تنوع بالا و استهلاک پایین‌تر آنهاست و تنها ایراد آن‌ها محدودیت در جابجایی است.
ابزارهای پنوماتیکی نیازمند کمپرسور باد هستند که با استفاده از یک پمپ باد مرکزی و ذخیره هوای فشرده در مخازن بزرگ و لوله کشی و هدایت آن تا قسمت‌های مورد نیاز، قوای لازم برای تغذیه ابزار بادی تأمین می‌شود.
ضخامت میخ‌ها با توجه به نوع کاربردشان متفاوت است و بر اساس ضخامت تقسیم بندی می‌شوند. ضخامت میخ‌های بادی را با عدد گیج  كه یك استاندارد از محدوده مجاز سطح مقطع میخ است تقسیم بندی می‌کنند بطوریكه میخ‌های با گیج ١٨ معادل میخ‌های سنجاقی، میخ‌های با گیج ١٦ معادل میخ‌های كبریتی و میخ‌های با گیج ١٤ معادل میخ‌های معمولی می‌باشند.
بیشتر میخ‌های بادی به شکل شانه‌ای عرضه می‌شوند که با چسبی مخصوص، بصورت شانه و در یک ردیف، به هم چسبانده می‌شوند بطوریکه به‌سادگی قابل جدا شدن باشند.
نوع روکش می‌تواند بدون پوشش، استنلس استیل، مس یا برنج و…باشد.
در این مقاله شما را با برخی از انواع میخ‌های بادی آشنا می‌کنیم.

 

-انواع میخ‌های بادی:
میخ اسکا (F):
میخ‌های اسکا یا سری F میخ‌هایی با گیج 18 و از ارتفاع ١٠ میلی‌متر تا ٥٠ میلی‌متر هستند و به شکل شانه‌ای عرضه می‌شوند. میخ‌های F برای سطوحی که بافت متراکمی ندارند مناسب است. از مقاومت کمی برخوردار است و بیشتر در ساخت کابینت و کمد (MDF) از آن استفاده می‌شود.

میخ تیپو (T):
میخ‌های تیپو یا سری T که به نام‌های آلفا و FT  نیز شناخته می‌شود، میخ‌های گیج 16 هستند و معادل میخ كبریتی سنتی می‌باشند که به شکل شانه‌ای عرضه می‌شوند.

میخ تی ان (TN):
میخ‌های تی ان (TN) میخ‌های گیج 14 هستند که به شکل شانه‌ای عرضه می‌شوند.
از میخ‌های تی ان در صنایع مبلمان، نجاری، پالت سازی، بسته بندی و هرجا که به مقاومتی بالاتر از اف و تیپو نیاز باشد استفاده می‌شود.

در مورد سه میخ اسکا و تیپو و تی اِن، همانگونه که مشاهده می‌شود تفاوت اصلی در ابعاد است. در اس کا، طول سر ۱.۹ میلی‌متر و در تیپو طول سر ۲.۷ میلی‌متر و در تی ان، ۵.۵ میلی‌متر می‌باشد. تفاوت دیگر در ضخامت مفتول ساق است؛ که میخ اسکا کم‌ترین ضخامت و میخ تی ان بیش ترین ضخامت ساق را دارد.اتصالاتی که به وسیله میخ تی ان انجام می شود دارای محکم ترین اتصال و میخ اسکا با استحکام کم‌تر می باشد.
 
میخ دو پایه:
بسیار شبیه میخ‌های دو پایه برق کارها وحتی منگنه است ولی می‌تواند خیلی بلندتر باشد و هم در دسته میخ‌ها و هم منگنه‌ها قرار می‌گیرد و به شکل شانه ای عرضه می‌شود.

میخ نواری:
میخ‌ نواری نیز نوعی از میخ است که در آن میخ‌های سرگرد با یک مفتول مثلا از جنس مس شبیه تسمه به هم متصل می‌شوند و نوارهای به وجود آمده به صورت دایره دور یک مرکز می پیچند و در خشاب قرار می گیرند.
میخ‌های نواری در اندازه ،فرمت و کارایی‌های متفاوت تولید می‌شوند که بسته به نوع احتیاج از آنها استفاده می‌شود. انواع میخ نواری عبارتند از :
ساده : نوع ساده آن‌ها در صنایع چوبی بسیار کاربرد دارد و در پالت‌ها ، باکس‌ها و … استفاده می‌شود.
دنده‌ای : دارای حلقه‌های مخروطی متوالی بوده که به داخل چوب فرو می‌روند و به علت مخروطی بودن آن، چنان در بافت چوب جا باز می‌کنند که جدا کردن آنها بسیار سخت و حتی ناممکن می‌باشد. از این نوع در صنایع چوبی مانند پارکت و… استفاده می‌شود.
مته‌ای : شکل ظاهری و فرم فیزیکی آن به صورت شیارهای جلو برنده می‌باشند.
 هنگام استفاده در صنایع چوبی و نحوه فرو رفتن آن در چوب که حالت چرخشی و دورانی دارد خارج کردن آن غیر ممکن می‌شود.
میخ پلاک:
میخ‌های تخت و مستطیلی هستند که در پشت قاب و برای نگه داشتن صفحه پشتی قاب استفاده می‌شود و دارای اشکال مختلف می‌باشند و به‌صورت شانه‌ای عرضه می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *